Om Gazeller og Statoils pølser

Dette er jo en erhvervs-blog, som vi før har fortalt, men med et humoristisk tvist. Dette indlæg handler om værdien af en Gazelle-pris, for eksisterer den? Bliver et firma bare meget mere værd, fordi det har en høj vækst på papiret?

Rent faktisk er personligt ejede firmaer ikke med i Børsens årlige Gazelle-kåringer. Der kan f.eks. være en lokal ejendomsmægler et sted, som lever op til konkurrencens vækstvilkår og har en udmærket biks kørende. Eller en franchisetager inden for Statoil (findes de?) eller Shells benzintanke, som har langet rigtig meget benzin og rigtig mange pølser ind over disken.

Gazelle – men hvordan?

Men Statoil Pølserne, Gajolæskerne, benzinen og olien giver ikke rigtig effekt, da firmaet skal leve op til en vis firmaform for at kunne deltage i erhvervs-dagbladets konkurrence. SÃ¥ vækst ja, fremdrift ogsÃ¥ – men retfærdighed og et plausibelt mÃ¥leforhold … hmm, hmmm. Det ved ingen!

For at være Gazelle skal der altså ikke kun vækst til, men også en bestemt firmaform og beliggenhed og branche, da de enkelte priser uddeles efter lokale forhold og forskellige branchekoder.

I visse brancher kan det måske være svært at komme op i kåringen, mens andre måske ikke kræver så meget, som man skulle tro.

Om Statoils pølser og andet godt

Hvis der f.eks. ikke er sÃ¥ mange trykkerier tilbage, kan det være, konkurrencen er noget nemmere i et vist lokalomrÃ¥de – og sÃ¥ videre. Eller mÃ¥ske den pÃ¥gældende tank-franchise inden for f.eks. Statoil har nemt ved at pimpe olie og benzin i en vis periode i et bestemt omrÃ¥de. MÃ¥ske ligger der ikke sÃ¥ mange andre tanke ved den pÃ¥gældende motorvej. Hvem ved?

Minimum fire regnskaber skal det pågældende firma i øvrigt også have offentliggjort for at kunne være med i kåringen. Så det kræver et bestemt fokus at være med, men er heller ikke helt let for nye virksomheder i det danske erhvervsliv.

Gazellen er et virkelig hurtigt dyr, og er frontfiguren i Børsens årlige kåring inden for raket-vækst. Kåringen skaber ofte en del branding-værdi og snak i erhvervscirkler, men er faktisk hverken ny eller specielt original.

PR-bureauer vækster nu

Mange andre lande har lignende konkurrencer, og Børsen har faktisk kørt deres priser siden 1995. I alt 14.610 virksomheder har prøvet at være med og blive kåret inden for et område.  Imponerende, ikke?

Til gengæld er mange firmaer ude for at vinde inden for en given kategori flere gange eller deltage mange år i træk, da vækst bibeholdes, når den først er begyndt. Apropos branding, PR (public relations), attention i pressen og medietække: En del firmaer inden for IT og webdesign og deciderede PR-bureauer er kommet med i konkurrencen i år qua deres vækst.

Heraf kan blandt andet nævnes PR-bureauet Noise PR, Agency og Operate A/S – sidstnævnte et kendt kommunikationsbureau inden for design af hjemmesider inden for det offentlige og strategi inden for public relations. SÃ¥ der er penge i mange forskellige brancher i DK trods de lettere sløje tider uden kanon vækst alle steder i erhvervslivet.

Folk vil f.eks. gerne investere i PR, da et PR-bureauet kan gavne image og brand i befolkning og presse – mal byen rød og fÃ¥ din investering hjem igen!

maling-testbanner