SEO-bureau vs. PR-bureau – Max grubler

Så er det igen tid til, at jeres yndlings-blogger Max M. Edica åbner for nogle af de vigtigste emner, du nogensinde kommer til at læse om. Normalvis er det sundhed og medica, der fylder i historierne på denne side, og det er det sådan set også denne gang, hvor vi dog kigger på det fra et PR-perspektiv.

For det har for denne blogger længe været et åbent spørgsmål, hvordan PR hænger sammen med SEO. Og er et SEO bureau det samme som et PR bureau? Helt konkret har det undret, hvordan forhandlere for eksempel arbejder med de forskellige sundhedsprodukter og deres eksponering i forhold til placeringerne i søgemaskinerne. For her må det da være en stor fordel at ligge højt placeret i søgemaskinerne, når forbrugere søger svar på spørgsmål om sundhed, helse eller medicin?

Forleden dumpede et tilbud ned på bordet foran Max. Gør din virksomhed mere synlig ved hjælp af SEO, stod der! Afsenderen var et PR bureau, og det var her, jeres bloggers undren startede. Derfor kiggede han nærmere på public relations og effekten, det ifølge teorien skulle have … læs mere i denne blog!

 

PR-bureauet kan hjælpe dig med SEO

PR handler om at pleje en virksomheds forhold til omverdenen, og det kan egentlig ske i alle mulige former. Ved hjælp af en pressemeddelelse eksempelvis, men på et generelt plan er det arbejdet med synlighed om virksomhedens handlinger. (De handlinger, virksomheden gerne vil stå ved og have frem, altså.)

Så er begrebet søgemaskineoptimering også en del af det? Det er det. SEO kan generere flere besøgende forbi denne omtale, hvis optimeringen er udført korrekt, og når man ligger der i toppen af søgelisterne, eksponeret og bar, så har man allerede givet sig selv gode forudsætninger for at kommunikere sine budskaber ud.

De fleste virksomheder lever af kunder, og de fleste mennesker er potentielle kunder. Derfor er PR en livsnødvendighed for rigtig mange virksomheder. Derfor bør man sætte tid og penge af til at markedsføre sig selv rigtig, synes mange ledere at tænke. Ud af den efterspørgsel er der opstået mange PR-bureauer herhjemme, og et eksempel på et bureau, der arbejder med SEO som en del af de udbudte PR-løsninger, er Supra Media. Og der bliver eksekveret på temaet, ikke bare udliciteret eller snakket om det. Så kig eventuelt forbi deres hjemmeside for at blive lidt klogere på SEO – der altså med fordel sagtens kan udføres af et PR-bureau … nemlig!