Pressemeddelelser gør PR vigtig

Kommunikation spiller en stor rolle. Kommunikation og PR – public relations – i en virksomhed – hvad end den er intern eller ekstern – er en disciplin, der burde overvejes nøje og tages seriøst.

Kommunikerer man forkert eller opstår der misforståelser eller ’propper’ i kommunikationen kan det have alvorlige konsekvenser, som i værste ende kan aflæses på bundlinjen. Pressemeddelelser er en vigtig ting inden for PR / public relations verdenen.

Med målrettede pressemeddelelser kan man nemlig hurtigt komme bredere ud med sit budskab og få mere branding-værdi (måske endda salg) end ellers.

Der har altid været megen snak om, at kommunikation er et blødt fag. Og det er det vel egentlig også. For i kommunikation er der altid mennesker og følelser involveret – enten på den ene eller den anden måde. Men fordi det er et blødt fag, betyder det ikke, at det er mindre vigtigt – tværtimod.

Kommuniker i stormvejr med en pressemeddelelse

Der er kommunikation i alt, hvad vi laver. Alle vores handlinger, alt hvad vi siger, er pakket finurligt ind i non-verbal og verbal kommunikation.

Derfor er det også vigtigt, at man fx som virksomhed nøje overvejer sin kommunikation, så den tjener dét formål, den var ’sat op til’ fra
starten.

Særligt i en forandringsproces, som mange virksomheder, grundet krisen, har været ude i, er det vigtigt, at kommunikerer klart ud til medarbejderne og eksterne interessenter, f.eks. gennem pressemeddlelser om ens firma, f.eks. Statoil, Shell, Børsens Gazelle afdeling, eller hvem man nu er.

Det er vigtigt at mane al usikkerhed til jorden og sikre sig en optimal information for fx at undgå mytedannelser og andre usandheder om virksomheden. Så prøv da en PR-kampagne.

En rollefordeling, hvor man finder ud af, hvem der siger hvad til hvem, er netop ét af de tiltag man er nødt til at tage, når virksomheden er ude i ’stormvejr’.

PR bureauer – den sikre løsning

Det er en enorm krævende opgave at skulle varetage kommunikationen i en virksomhed i en forandringsproces. Derfor kan det også være en rigtig god idé at alliere sig med professionelle kommunikatører, som fx et PR-bureau, der netop lever og ånder for kommunikation.

I disse bureauer vil man finde virkelig kompetente mennesker, der ved præcis hvad og hvor meget, der skal siges og hvornår.

Dermed ikke sagt, at man behøver at være en virksomhed i forandringsproces for at benytte professionelle kommunikatører til at varetage virksomhedens kommunikation. Hyr f.eks. et bureau til at varetage søgemaskineoptimering – SEO – eller de vigtige pressemeddelelser om Gazelle prisen, I har fået.

Sidder man ikke allerede inde med et godt team af kommunikationskyndige medarbejdere, kan man med fordel anvende eksterne konsulenter, så også al anden og vigtig kommunikation som fx pressemeddelelser, SEO, opgaver ang. public relations, artikler, nyhedsbreve m.m. lever op til de høje krav, som forbrugere og interessenter har til erhvervslivet.